Wednesday, October 17, 2012

လူမ်ဳိး စကားနဲ႔ စာေပ သုိ႔မဟုတ္ သမုိင္း၏အပုိင္းအစမ်ား အပုိင္း (၄)

 http://www.tavoyanvoice.com/?p=1109

ျမန္မာနဲ႔ ထား၀ယ္လူမ်ိဳးမ်ားဟာ ဘယ္ေလာက္ထိ ရင္းႏွီးခဲ့တယ္ ဆက္ဆံခဲ့တယ္ဆုိတာကုိ သမုိင္းကေျပာျပေနဆဲပါ။ သမုိင္းေၾကာင္းမ်ားကေျပာျပေနတဲ့အေၾကာင္းတစ္ပုိင္းတစ္စေၾကာင့္ သမုိင္းအစကုိမသိခဲ့တဲ့ ထား၀ယ္ လူမ်ိဳးမ်ားဟာ ထား၀ယ္ဟာ ျမန္မာလူမ်ဳိးမုိ႔ ထား၀ယ္တုိင္းရင္းသား မရွိဘူးလို႔ထင္ခဲ့တာဟာ တကယ္ေတာ့ မ ဆန္းပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ထား၀ယ္နဲ႔ ျမန္မာဆက္ဆံေရးဟာ ခ်စ္ၾကည္ေရးဆုိတာထက္ သားသမီး ေဆြမ်ိဳးအျဖစ္နဲ႔ပါ တည္ရွိခဲ့တာေၾကာင့္ပါ။ သမုိင္းကုိခံစားၾကည့္ရင္ ပုိထင္ရွားစြာသိလာပါလိမ့္မယ္။ ဒါဟာလဲ ေကာင္းတဲ့ လကၡဏာတစ္ခုပါပဲ။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးနဲ႔တစ္မ်ဳိး အေၾကာင္းကုိ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သိကုိသိ ထားသင့္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ဆက္ဆံမႈဟာ မိတ္ေဆြ ရင္းႏွီးမႈရွိခဲ့တာထက္ ထဲ၀င္တဲ့ ေဆြမ်ိဳးအေနနဲ႔ ရင္းႏွီးခဲ့တာဟာ ရင္ကုိပုိမုိေႏြးေထြးေစပါတယ္။ ထား၀ယ္နဲ႔ ျမန္မာ ခြဲျခားစရာ မလုိေလာက္ေအာင္ ေသြးေရာခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းဟာ ထား၀ယ္သမုိင္းမွာ ရွိေနခဲ့တယ္ဆုိရင္ စာဖတ္သူမ်ား လက္ခံႏုိင္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ေသြးေရာျပီး အမ်ိဳးျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတာကုိ သိေအာင္လုပ္ထားဖုိ႔လုိအပ္သလုိ သီးသန္႔ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအေနနဲ႔ ရပ္တည္ခဲ့ ရွင္သန္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းကုိပါ သိထားမယ္ဆုိရင္ ပုိမုိျပည့္စုံသူတစ္ေယာက္ျဖစ္သြားမွာပါ။ ဘယ္လုိ ေသြးေရာၿပီး အမ်ိဳးေတြျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတာေလးကုိ ခဏေလာက္ခံစားၾကည့္လုိက္ပါဦး။

မုတၱသုခနဂရၿမိဳ႕အေၾကာင္း
ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၇၂၉) ခုႏွစ္မွာ မင္းၾကီးစြာေစာ္ကဲ ဟာ ရတနာပူရ အင္း၀ထီးနန္းကုိ သိမ္းပုိက္ၿပီး သားေတာ္ၾကီး တရဖ်ားမင္းသားကုိ အိမ္ေရွ႕အရာေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုိေပးအပ္ခဲ့တာေၾကာင့္ သားေတာ္ႏွစ္ပါးမွာ မသင့္မျမတ္ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ သားေတာ္ငယ္ မင္းေဆြကုိ ႏွိပ္စက္မွာ စုိးတာေၾကာင့္ ပင္လယ္ေက်း သဂၤဇာဆရာေတာ္ထံ အပ္ႏွံကာ ပညာသင္ၾကားေစပါတယ္။ မင္းေဆြဟာ မင္းသားမ်ားတတ္သင့္တဲ့ အ႒ာရသ ပညာဆယ့္ရွစ္ရပ္ကုိ တတ္ေျမာက္ျပီးေနာက္ လက္စြဲေတာ္ ငခင္ညိဳနဲ႔ ငခင္ဘတုိ႔နဲ႔ တိတ္တဆိတ္တုိင္ပင္ကာ ျမင္းကုိယ္စီစီးလ်က္ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းမွ ထြက္လာခဲ့ၾကပါ တယ္။ ေတာေတာင္ေရေျမ အေထြေထြကုိ ျဖတ္ေက်ာ္ရင္း အခ်ိန္မ်ားကုိကုန္လြန္ေစကာ ေအာက္ျပည္တရုိး ပဲခူး၊ မုတၱမ၊ ေမာရေရႊၿမိဳင္ (ေမာ္လျမိဳင္) ခ႐ုိင္လုံးစုံ မုဒုံတစ္လီ၊ က်ိဳကၡမီတသြယ္၊ ေရးနယ္တစ္ေလ်ာက္ သြားရင္းေရာက္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ ေနာက္ဆုံး ဒူရ ကတုိင္းၿမိဳ႕ထား၀ယ္ ဆန္းၾကယ္ေခ်ာင္းကုိ သုံးဦးသားေရာက္ရွိလာပါတယ္။

ဆန္းၾကယ္ေခ်ာင္းကုိ ျဖတ္ေက်ာ္တဲ့အခ်ိန္ မင္းေဆြစီးလာတဲ့ ျမင္းေျခေထာက္မွာ ဆံပင္မ်ားလုံးေထြး ရစ္ပတ္ ျငိတြယ္ေနတာကုိျမင္လုိ႔ ျမင္းေပၚမွဆင္းကာ ဆံပင္ကုိတုိင္းထြာၾကည့္ေတာ့ သံုးေတာင့္တစ္ထြာ ရွည္သည္ကုိသိရတဲ့အတြက္ သုံးေတာင့္တစ္ထြာ ဆံေကသာ အဆုိနဲ႔ ညီတဲ့ မိန္းမေခ်ာေလးျဖစ္မယ္လုိ႔ စိတ္ထဲမွတ္ေတြးရင္း ေခ်ာင္းတစ္ဖက္သုိ႔ တက္ေရာက္ရွာေဖြရာ မနီးမေ၀း ေက်ာက္ဖ်ာေပၚ ထုိင္ ကာ ေခါင္းေလွ်ာ္ေနတဲ့ မိန္းမေခ်ာေလး ကုိ ေတြ႔ရလုိ႔ ၀မ္းသာသြားပါတယ္။ ဆံရွည္ အမ်ဳိးသမီးမွာ အေဖၚမ်ားနဲ႔ ေခါင္းငုံ႔ကာ ေခါင္းေလွ်ာ္ေနတာမုိ႔ မင္းေဆြလာတာကုိ မသိလုိက္ပါဘူး။ အသံၾကားလုိ႔ လွည့္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ေယာက်္ားတစ္ေယာက္ျဖစ္ေနတာကုိ သိေတာ့ ရွက္မိသြားပါသတဲ့။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သရင္း ရင္းႏီွးသြားၾကတာေၾကာင့္ မင္းသားကုိ အိမ္ကုိဖိတ္ေခၚပါတယ္။ အိမ္ေရာက္လုိ႔ တည္းခုိေနတဲ့မင္းသားဟာ ေရာက္လာရတဲ့အေၾကာင္းစုံကုိ ေျပာျပျပီး သမီးကုိသေဘာက်ေၾကာင္း မိဘမ်ားထံခြင့္ေတာင္းကာ လက္ထပ္ထိမ္းျမားလုိက္ပါတယ္။

(ဆံရွည္မေလးေနတဲ့ ရြာက ဆန္းၾကယ္ရြာပါတဲ့။ အခုဆုိရင္ ဆန္းခ်ီရပ္လုိ႔ ေခၚတဲ့ေနရာလုိ႔ မွတ္သားရ ပါတယ္။) မဂၤလာေဆာင္ျပီးလုိ႔ သုံးႏွစ္ခန္႔ၾကာျပီးေနာက္ မင္းသားဟာ အင္း၀ေရႊျပည္ေတာ္ကုိျပန္ ရေတာ့မယ့္ အေၾကာင္းေျပာကာ န၀ရတ္လက္စြပ္ကုိခၽြတ္ျပီး သားေယာက်ာ္းေလးေမြးက မင္းသားေလးကုိ တတ္အပ္တဲ့ပညာမ်ားသင္ၾကားေပးၿပီး န၀ရတ္လက္စြပ္နဲ႔ ေမာင္ေတာ့္ဆီလႊတ္လုိက္ပါ။ သမီးေလးေမြးက န၀ရတ္လက္စြပ္ကုိ ေရာင္းခ်ကာ သုံးစြဲ ပါေတာ့လုိ႔ မွာတမ္းေခၽြကာ ငယ္ကၽြန္ ႏွစ္ေယာက္နဲ႔ အတူျပန္သြားပါေတာ့တယ္။

မင္းသား အင္း၀ေနျပည္ေတာ္သုိ႔ျပန္သြားျပီးေနာက္ သကၠရာဇ္ (၇၅၁) ခုႏွစ္ တေပါင္းလဆန္း (၅) ရက္ ဗုဒၶဟူးေန႔ ေနတက္ ေရတက္အခ်ိန္ ဆံရွည္မေလးမွာ သားေယာက်္ားေလးတစ္ေယာက္ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ အေဖက မင္းသားျဖစ္တာမုိ႔ သားေတာ္ကုိလဲ အလြယ္တကူ မင္းသားလုိ႔ပဲ ေခၚၾကပါတယ္။ အသက္ (၇)ႏွစ္အရြယ္မွာ ဆန္းၾကယ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ထံ ပညာသင္ရန္ အပ္ႏွံလိုက္ပါေတာ့ တယ္။ ေက်ာင္း တက္ေနစဥ္ အတြင္ လူငယ္သဘာ၀ အေဖမရွိတဲ့သား စတဲ့စကားမ်ားနဲ႔ စေနာက္တာကုိခံခဲ့ရပါတယ္။ ခံရတာမ်ားလာလုိ႔ အေမ့ရဲ႕ သားျမတ္ကုိ ကုိက္ျပီး အေဖရွိ မရွိေမးရပါေတာ့တယ္။ အေၾကာင္းစုံကုိ သိရျပီးေနာက္ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ၾကြကာ တစ္ေန႔ ဖခင္ထံသြားျပီး ထီးေမြနန္းေမြေတာင္းရမယ္လုိ႔ စိတ္ထဲမွတ္ထားလုိက္တယ္။ ဖခင္ဟာ မင္းသားတစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသအေနနဲ႔ န၀ရတ္ လက္စြပ္ရွိေၾကာင္းေျပာကာ သားေတာ္ကုိပဲ ထိန္းသိမ္းခုိင္းထားပါတယ္။ တစ္ေန႔မွာ န၀ရတ္လက္စြပ္နဲ႔ အတူ သားေတာ္ကုိလုိက္လာေစခ်င္ေၾကာင္းပါ ထပ္ေလာင္း အသိေပးထားတာေပါ့။

မင္းသားေလးဟာ သူ႔ဘ၀ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ဆရာေတာ္အားေလ်ာက္ထားတဲ့အတြက္ ဆရာေတာ္ကလဲ ငါ့တပည့္ဟာ လကၡဏာနဲ႔ျပည့္စုံတဲ့သူတစ္ေယာက္မုိ႔ တစ္ေန႔မွာ မင္းတစ္ပါးဧကန္ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူမ်ားေတြ အဖမဲ့သားလုိ႔ေျပာျပီး ဘယ္လုိပဲအႏုိင္က်င့္ပါေစ သည္းခံျပီးေနရမယ္လုိ႔ ဆုံးမထားပါ တယ္။ ျပီးေတာ့ အဆင္ေျပတဲ့တစ္ေန႔ ဖခင္ထီးနန္းစံရာ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္ကုိ လူႀကဳံနဲ႔ထည့္ေပးမယ့္ အေၾကာင္း ေျပာထားလုိက္ပါတယ္။

မင္းသားေလးဟာလဲ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေရာင္ျခည္ေတြနဲ႔မုိ႔ ေန႔မနားညမအားၾကိဳးစားေတာ့တာပဲ။ အသက္ (၁၂) ႏွစ္ျပည့္ျပီးေနာက္ တစ္ရက္မွာ စြန္တစ္ေကာင္ဟာ ၾကက္ငယ္ေလးတစ္ေကာင္ကုိက္ခ်ီ လာတာ ကုိေတြ႔တာ မုိ႔ ေလးနဲ႔ပစ္ခ်ျပီး ၾကက္ငယ္ေလးရဲ႕အသက္ကုိ ကယ္ခဲ့ပါသတဲ့။ ၾကက္ငယ္ေလးဟာ ဘုတ္ေမြးရင္သက္ တက္နက္ ေမာက္ခၽြန္ ၿမီး၀န္း ေတာင္ပံျဖဴဆုိတဲ့ ၾကက္အဂၤါငါးပါးနဲ႔ ျပည့္စုံတာ မုိ႔ ေရႊဒဂၤါးလုိ႔နာမည္ေပးျပီး ေသေသခ်ာခ်ာ ေမြးထားပါေတာ့တယ္။ ကံၾကမၼာရဲ႕အေျပာင္းအလဲက အင္း၀ေနျပည္ေတာ္မွ လာေရာက္တဲ့ ပုိးကုန္သည္ၾကီး ေလးေယာက္နဲ႔အတူ လုိက္ပါလာတယ္ လုိ႔ေျပာရမယ္ထင္ပါတယ္။ မင္းသားေလးဟာ ဆရာေတာ္ၾကီးရဲ႕ စီစဥ္ေပးခ်က္အရ ပုိးကုန္သည္ ၾကီးေလးေယာက္နဲ႔ အတူ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္ကုိ လုိက္ပါသြားပါေတာ့တယ္။ အင္း၀ မေရာက္ မီလမ္းတစ္ေလ်ာက္မွာ လမ္းခရီးစရိတ္လုိအပ္တဲ့အတြက္ ၾကက္တုိက္ကာ ေငြရွာခဲ့ရပါတယ္။ ၾကက္တုိက္တဲ့အခ်ိန္ ေလာင္းေၾကးေငြအျဖစ္ န၀ရတ္လက္စြပ္ကုိ အသုံးခ်ပါတယ္။ မင္းသားရဲ႕ၾကက္ဟာ အရႈံးကုိ လုံး၀မႀကံဳတဲ့ၾကက္လုိ႔ ေျပာရမယ္ထင္ပါတယ္။ သခင္အတြက္ တာ၀န္ေက်စြာေငြရွာေပးခဲ့ပါတယ္။ ရႈံးပြဲဆုိတာလဲ တ ကယ္မရွိခဲ့ဖူးဘူးတဲ့။

ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၇၆၂)ခုႏွစ္မွာ ခမည္းေတာ္ မင္းၾကီးစြာ ေစာ္ကဲ နတ္ရြာစံသြားလုိ႔ သားေတာ္ တရဖ်ား ဘုရင္အျဖစ္စုိးစံပါတယ္။ ဆင္ျဖဴရွင္ တရဖ်ားလုိ႔လဲ ေခၚတြင္ပါတယ္။ ဆင္ျဖဴမင္းၾကီးဟာ နန္းစံသက္ (၇)လပဲရွည္ပါ တယ္။ အထိန္းေတာ္သားက လုပ္ႀကံလုိ႔ ကံကုန္ကာ နတ္ရြာစံရရွာပါတယ္။ ဆင္ျဖဴရွင္တရဖ်ားမင္းၾကီးေနာက္ နန္းတက္လာသူကေတာ့ မင္းေဆြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မင္းေခါင္ၾကီးနာမည္နဲ႔ အဘိသိက္ခံခဲ့ပါတယ္။ အဘိသိက္ခံ ေတာင္ညာစံေဒ၀ီ မိဖုရားၾကီးမွာ သားေတာ္ေလးတစ္ပါး ထြန္းကား တာေၾကာင့္ အိမ္ေရွ႕စံအျဖစ္ေပးထားလုိက္ပါ ေတာ့တယ္။ အိမ္ေရွ႕မင္းသားေလးဟာ ဆံရွည္မသားထက္ ငယ္ေပမယ့္ အစ္ကုိျဖစ္တဲ့ မင္းသားေလးနဲ႔ ႐ုပ္ျခင္း ခဲြမရေအာင္တူပါသတဲ့။ ဆံရွည္မသား မင္းသားေလး အင္း၀ေနျပည္ေတာ္ေရာက္တာနဲ႔ ဖခင္ရဲ႕သတင္းကုိ စုံးစမ္းရင္း ကုန္သည္မ်ားနဲ႔အတူ ပုိးထည္မ်ားကုိလွည့္လည္ေရာင္းခ်ပါတယ္။ မင္းသားေလးလဲ အရာရွိသားမ်ား အမတ္ၾကီးသားမ်ားနဲ႔ မိတ္ဖြဲ႔ကာ ဂုံညင္းထုိးကစားၾကရာ မင္းသားေလးပဲ အႏိုင္ရတာမ်ားပါသတဲ့။ အမတ္သားနဲ႔ အရာရွိသားတုိ႔ကလဲ ျပန္ျပီးအႏုိင္ရလုိတာေၾကာင့္ သူတုိ႔မွာရွိတဲ့ နာမည္ၾကီးၾကက္ ေရႊဖလားနဲ႔ တုိက္ဖုိ႔စိန္ေခၚ ၾကပါေတာ့တယ္။ မင္းသားေလးလဲ သေဘာတူတယ္ေပါ့။ ေရႊဒဂၤါး (ထား၀ယ္ၾကက္) နဲ႔ ေရႊဖလား (အင္း၀ၾကက္) တုိက္ပြဲမွာ ဆံရွည္မသား မင္းသားေလးက လက္ခေမာင္းခတ္ျပီး ထား၀ယ္သံၾကီးနဲ႔ အားရပါးရ ဆန္းၾကယ္သူ ဆံရွည္မသား ငါ မင္းေခါင္ၾကီးသားေဟ့လုိ႔ ေအာ္ပါသတဲ့။ အမတ္မ်ားက မင္းသားေလးကုိ အႏိုင္ရတဲ့ၾကက္နဲ႔အတူ မင္းၾကီးဆီကုိ ဖမ္းေခၚသြားပါတယ္။

ဘုရင္ၾကီးကလဲ ေသြးကစကားေျပာတယ္ပဲ ေျပာရမလားမသိဘူး ျဖစ္ေၾကာင္း ကုန္စင္သိျပီးေနာက္ အားလုံးဟာ အမွန္ေတြျဖစ္ေၾကာင္း အမတ္ေတြကုိ ငယ္ဘ၀အေျခအေနကုိ ေျပာျပရင္း သူ႔သားအရင္းျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ လက္ခံလုိက္ပါတယ္။ အသိၾကြယ္တဲ့ ဘုရင္ကလဲ ေနာက္မွေရာက္လာတဲ့ အရင္သားဟာ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္မွာ ေနရာမရႏုိင္တဲ့အေျခအေနကုိ သုံးသပ္မိတာေၾကာင့္ မင္းသားေလးကုိ ဒူရကတုိင္း(ထား၀ယ္)ကုိ ျပန္ၿပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ေနရာကုိရွာကုိ နန္းေတာ္အသစ္တည္ေဆာက္ဖုိ႔မွာၾကားရင္း အမတ္ေလးေယာက္နဲ႔ အတူလုိအပ္တာအားလုံး ကုိ ေပးအပ္ကာ ထား၀ယ္ကုိျပန္လႊတ္လုိက္ပါတယ္။ နန္းေတာ္ပႏၷက္ခ်ၿပီးတာနဲ႔ အမတ္တစ္ေယာက္ကုိ လႊတ္ၿပီးသံေတာ္ဦးတင္ေစ အမိန္႔ကုိပါ တခါတည္းေပးလုိက္တာေပါ့။

မင္းသားေလးလဲ ထား၀ယ္ကုိျပန္ေရာက္ၿပီးတာနဲ႔ မိဘဘုိးဘြားမ်ားနဲ႔ ဆန္းၾကယ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ကုိပါ ကန္ေတာ့ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ ကုိ ေလွ်ာက္တင္ပါေတာ့တယ္။ ဆန္းၾကယ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္နဲ႔ အမတ္ႀကီး ေလးေယာက္တုိ႔ ညိႇႏႈိင္းတုိင္ပင္ကာ နန္းေတာ္တည္ေဆာက္ဖုိ႔ ေျမေနရာကုိ ရွာေဖြၾကပါတယ္။ ေပါင္းတုိင္းေခ်ာင္း ေစာ္၀ေခ်ာင္းနဲ႔ ကံေပါက္ေခ်ာင္း (ယခုထား၀ယ္ျမစ္) တုိ႔ ဆုံမိရာ ေျမအရပ္ဟာ နန္းေတာ္တည္ေဆာက္ဖုိ႔ သင့္ေတာ္တယ္လုိ႔ ဆုံးျဖတ္ရင္း ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၇၇၉)ခုႏွစ္ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း (၁)ရက္ ၾကာသပေတးေန႔ ေန၀န္းေပၚခ်ိန္မွာ နန္းေတာ္ ပဟုိရ္စည္ စြယ္ေတာ္စင္ ၿမိဳ႕႐ုိးတံခါး က်ံဳး ဆင္က်ံဳးဆုိတဲ့ (၇)ေနရာကုိ တၿပိဳင္နက္ ေရႊပႏၷက္ ေငြပႏၷက္ခ်ကာ မုတၱသုခနဂရၿမိဳ႕ကုိ တည္ေထာင္ပါေတာ့တယ္။ နန္းေတာ္ရာ ပႏၷက္႐ုိက္ၿပီးတာနဲ႔ ဖခင္မင္းႀကီးရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္အတုိင္း အမတ္တစ္ေယာက္ကုိ အေၾကာင္းၾကားခုိင္းၿပီး (၇) ရက္ေစာင့္ေနပါတယ္။ ဖခင္မင္းႀကီးလဲ သားေတာ္အား ဖခင္နဲ႔ နန္းၿပိဳင္စံေစ ဘြဲ႔အမည္ေတာ္ကုိလဲ မင္းတရားလုိ႔ေခၚတြင္ေစ လုိ႔အမိန္႔ သ၀ဏ္လႊာနဲ႔အတူ စစ္တပ္ဗုိလ္မႈး သုံးေထာင္ေက်ာ္ ဆင္ျဖဴေတာ္တစ္စီး ဆင္ေပါက္ႀကီး ငါးစီး ျမင္းငါးရာေက်ာ္ကုိ ခ်ီးျမႇင့္လုိက္ပါတယ္။ သားေတာ္ကုိ တြင္းေရမသုံးေစပဲ စီးတဲ့ေရသာ သုံးပါေစလုိ႔ အတြင္းစကားမွာလုိက္ပါေသးတယ္။ မင္းသားေလဟာ ဖခင္မင္းႀကီးရဲ႕အမိန္႔ေတာ္အတုိင္း မင္းတရားဆုိတဲ့ဘဲြ႔နာမည္ကုိယူကာ မုတၱသု ခနဂရၿမိဳ႕ကုိမင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္ပါေတာ့ တယ္။ ေက်းဇူး ရွင္ဆရာေတာ္ကုိ နန္းဦးတြင္ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ကုိးကြယ္သည့္အျပင္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားကုိလဲ အေဆာင္အေယာင္မ်ားေပးကာ နန္းတြင္းမွာ ေနေစပါတယ္။ ဘုရင္မင္းေခါင္ႀကီးရဲ႕ မိဖုရားႀကီးက သူ႔သားကုိေတာ့ နန္းၿပိဳင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မေပးပဲ ေက်းေတာသူမရဲ႕သားကုိေတာ့ နန္းၿပိဳင္စံခြင့္ေပးတယ္ ဆုိတဲ့စိတ္နဲ႔ မေက်မနပ္ျဖစ္ကာ မင္းတရားကုိ လုပ္ႀကံဖုိ႔ ပုဏၰား (၈)ေယာက္ကုိ ဆုေတာ္ မ်ား ေပးကာေစခုိင္းလုိက္ပါတယ္။ မင္းတရားကလဲ ျမိဳ႕ေတာ္အသစ္မွာ ပညာရွိပုဏၰားမ်ား အလုိရွိတုန္း ေရာက္လာၾကလုိ႔ ၀မ္းသာစြာေနရာခ်ေပးပါတယ္။

 ညီလာခံက်င္းပတဲ့တစ္ရက္မွာေတာ့ မိဖုရားၾကီးႀကံစည္ထားတဲ့အတုိင္း သားေတာ္ မင္းတရားသည္ စီးေရေသာက္တာကုိရပ္ျပီး သက္ေတာ္ရွည္ေစရန္ တြင္းေရသာေသာက္သုံးရမယ္လို႔ မင္းၾကီးကမွာ လုိက္ပါေၾကာင္း လုပ္ႀကံကာေလွ်ာက္တင္ပါတယ္။ မင္းတရားလဲ တကယ္ထင္မွတ္ကာ ေရတြင္းကုိ အျမန္တူးေစၿပီး တြင္းေရကုိပဲ ေသာက္သုံးပါေတာ့တယ္။ (ယင္းေရတြင္းကား ရွင္မုတၳီးဘုရား သိမ္အနီးမွာ တည္ရွိၿပီး မုတ္တြင္းလုိ႔ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။) ရက္အနည္းငယ္ၾကာလာေတာ့ ပုဏၰားမ်ား ႀကိဳတင္ႀကံစည္ထားတဲ့အတုိင္း ညတစ္ညမွာ ေရတြင္းထဲ မုတ္ေဆးခပ္ကာ ထြက္ေျပးၾကပါတယ္။ မင္းၾကီးလဲ မနက္စာပြဲေတာ္ တည္ျပီး ေသာက္သုံးေရကုိေသာက္မိတာနဲ႔ သြက္သြက္ခါေအာင္ရူးပါေတာ့တယ္။

ဘုရင္ကုိေဆးခပ္သြားတဲ့ ပုဏၰားမ်ားကုိ ေတြ႔ရာသခၤ်ဳိင္း ဓားမဆုိင္းပဲ သတ္ေစလုိ႔ အမတ္မ်ားရဲ႕ေစခုိင္းခ်က္ေၾကာင့္ ေျချမန္စစ္သည္ေတာ္မ်ား လုိက္လံကာ သုတ္သင္ပါတယ္။ လက္၀ဲကၽြန္းရြာအနီးမွာ ပင္ပန္းစြာအိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ ပုဏၰား (၈)ေယာက္ကုိ မိပါတယ္။ ေျချမန္တပ္သားမ်ားကလဲ အသက္မေသလုိက အမွန္အတုိင္း ေျပာေစခ်င္ေၾကာင္း ပရိယာယ္နဲ႔လွည့္ေမးတအခါ ေသမွာေၾကာက္ေနတဲ့ ပုဏၰားမ်ားက မိဖုရားရဲ႕ေစခုိင္းခ်က္ျဖစ္ ေၾကာင္းေျပာပါတယ္။ အေၾကာင္းစုံကုိသိရျပီးေနာက္ ပုဏၰားမ်ားကုိ သုတ္သင္လုိက္ပါေတာ့တယ္။ (ပုဏၰားမ်ားကုိ သတ္တဲ့ေနရာကုိ ပုဏၰားသတ္ကုန္းလုိ႔ ယေန႔တုိင္ေခၚေနဆဲပါပဲ။ အဲဒီကုန္းဟာ လက္၀ဲကၽြန္းရြာအေနာက္ ဖက္လယ္ကြင္းထဲမွာ ရွိပါတယ္။)

ရွင္မုတၳီးဘုရား
ရွင္မုတၳီးဘုရား

႐ူးသြပ္ေနတဲ့ မင္းၾကီးကုိ ဘယ္သူမွ ေဆးမကုႏုိင္ၾကပါဘူး။ ဆရာျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဆန္းၾကယ္ဆရာေတာ္က ေက်ာင္း ကုိခဏေခၚထားျပီး ၀ံပတိေတာင္ ေစာထြတ္ေတာင္ ေတာင္ဦးေတာင္ ပေကာေတာင္နဲ႔ ရေသ့ေတာင္တုိ႔မွာ သီ တင္းသုံးေနၾကတဲ့ ရေသ့မ်ားကုိပင့္ဖိတ္ၿပီး တစ္ပါးလ်င္ တစ္နပ္စာစီ ေဆးကုေပးၾကပါတယ္။ ေရာဂါဟာ ရွင္း ရွင္းမေပ်ာက္ေပမယ့္ သက္ေတာ့သက္သာလာပါသတဲ့။ (ရေသ့မ်ား တစ္နပ္စာစီကုသသည့္အတြက္ ထုိနန္းဦး ရတနာစာစီေတာင္ကုိ တစ္နပ္စာစီေတာင္ (နပ္စာရီေတာင္) လုိ႔ေခၚဆုိၾကပါတယ္။) ေ၀ဒီၿမိဳ႕မွ ေမာင္ဗအဲရဲ႕ ဇနီး ေစာပညာဟာ ထြက္ေျပးရင္ ဘုရင္မျဖစ္လာေပမယ့္ မိန္းမသားျဖစ္ေနလုိ႔ႏုိင္ငံကုိ မအုပ္ခ်ဳပ္လုိေၾကာင္း အမတ္မ်ားကုိ ေျပာၾကားပါတယ္။ အမတ္မ်ားကလဲ သင့္ေတာ္မယ့္ မင္းမ်ားရွိေလမလားလုိ႔ တြက္ၾကည့္ၾကေတာ့ စိတ္ေဖါက္ျပန္ေနတဲ့ ဘုရင္အေၾကာင္းကုိ သိရပါသတဲ့။ ဒီအေၾကာင္းကုိ ဘုရင္မ ေစာပညာကုိေလ်ာက္တင္ၾကေတာ့ ေဆးကုလို႔ရမရ ေမးၾကည့္ပါတယ္။ သစၥာေရေဆးေတာ္နဲ႔ ကုသရင္ေပ်ာက္မယ္ဆုိတာကုိ ေလ်ာက္တင္ၾကေတာ့ ေဆးကုိ စီမံခုိင္းပါတယ္။ ေဆးစီမံျပီးလုိ႔ အမတ္ေလးေယာက္နဲ႔အတူ သေဘၤာနဲ႔ထြက္ခြါလာတဲ့အခါ ဒူရကတုိင္းအ၀င္ ရွင္ေမာ္ေတာင္သုိ႔ေရာက္ကာ ေဆးသစၥာအုိးကုိယူကာ ရွင္ေမာ္ဘုရားတက္ဖူးၾကပါသတဲ့။ ဘုရင္မ ေစာပညာလဲ ဘုရားမွာဆုေတာင္းရင္း ဘုရားတပည့္ေတာ္မနဲ႔ ေပါင္းေဖၚထုိက္ပါက သစၥာေရေတာ္ကုိသုံးေဆာင္တဲ့ မင္းတရား ေရာဂါေပ်ာက္ပါေစသတည္းလုိ႔ အဓိဌာန္ပါသတဲ့။ ရွင္ေမာ္ေတာင္ေျခရင္းမွာ ရွိတဲ့ၾကက္လြတ္ရြာမွ ေဆးသစၥာအုိးကုိ ေရႊေပလႊာနဲ႔တကြ ေမ်ာလုိက္ပါေတာ့တယ္။ ေမ်ာလာတဲ့သစၥေဆးအုိးဟာ မုတၱသုခနဂရျမိဳ႕ ဆိပ္ကမ္းကုိကပ္ေရာက္လာပါသတဲ့။ ရူးေနတဲ့ဘုရင္ မင္းတရားကလဲ ေရထဲဆင္းကာ သစၥာေဆးအုိး (ေရႊသေဘာၤငယ္နဲ႔ေမ်ာလုိက္တယ္လုိ႔ ပါရွိပါတယ္။) ကုိ ဆယ္ယူၿပီးေသာက္လုိက္တာနဲ႔ အရူးမ်ားေပ်ာက္သြားပါေတာ့တယ္။ မင္းၾကီး အရူးေပ်ာက္တဲ့ အထိမ္းအမွတ္အေနနဲ႔ သကၠရာဇ္ (၇၈၀)ျပည့္ႏွစ္ နယုန္လဆန္း (၈) ရက္ေန႔မွာ အရူးေပ်ာက္ဘုရားၾကီးကုိ တည္ထားကုိးကြယ္ပါတယ္။ (အရူးေပ်ာက္ဘုရား သုိ႔မဟုတ္ သွ်ဴးေၾကာက္ဘုရားလုိ႔လဲ ေခၚၾကပါတယ္။ သစၥာေဆးအုိးကုိ ရွင္မုတၳီးဘုရားတြင္းမွာ ၾကည့္ရႈႏုိင္ပါတယ္။)
အရူးေပ်ာက္သြားတဲ့ မင္းႀကီးလဲ ေဆးအုိးနဲ႔အတူပါလာတဲ့ သ၀ဏ္လႊာကုိဖတ္ျပီးေနာက္ ေက်းဇူးရွင္ျဖစ္တဲ့ ေစာပညာရွိတဲ့ ၾကက္လႊတ္ရြာကုိ လုိက္သြားျပီး ေစာပညာကုိ သြားေတြ႔ပါတယ္။ မိမိကုိ လက္ဆက္ကာ စိန္႔တုိင္း ျပည္မွာ မင္းၾကီးအျဖစ္စံစားေစလုိေၾကာင္း ေစာပညာရဲ႕ေတာင္းပန္မႈကုိ ဘုရင္ၾကီးလက္ခံကာ စိန္႔တုိင္းျပည့္ကုိ မင္းၾကီး မင္းတရား လုိက္ပါသြားသတဲ့။ မုတၱသုခနဂရျမိဳ႕ကုိျပန္ေရာက္လာတဲ့ အမတ္မ်ားရဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ ေျပာျပခ်က္ေၾကာင့္ ဘုရင္မရွိေတာ့တဲ့အတြက္ အမတ္မ်ားက လူေနအိမ္စည္ကားရာ ရြာနိဂုံးသုိ႔တေျဖးေျဖး ေျပာင္းေရႊ႕သြားၾကပါေတာ့တယ္။ အမတ္ၾကီး ပညာပ႑ိနဲ႔ ပညာသုခမိန္ တုိ႔ေဆြမ်ဳိးတစ္စုသာ မုတၱသုခနဂရၿမိဳ႕မွာ ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ မိမိတုိ႔ရဲ႕ အရွင္သခင္ကုိ လြမ္းဆြတ္ျခင္း အထိမ္းအမွတ္အေနနဲ႔ ပညာပ႑ိအမတ္ၾကီးက မုတၱသုခနဂရၿမိဳ႕နဲ႔ ေရႊဂူေတာင္စပ္ၾကား ရွိ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ ေစတီတစ္ဆူ၊ ပညာသုခမိန္အမတ္ၾကီးက အရူးေပ်ာက္ (ပသွ်ဴးေၾကာက္) ဘုရားနဲ႔ ေက်ာခ်င္းကပ္႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူကုိတည္ထားၾကပါတယ္။ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် မုတၱသုခနဂရၿမိဳ႕နာမည္ေပ်ာက္ျပီး မင္းတရား မုတ္ေဆးထိတာကုိအစြဲျပဳကာ မုတ္ထီးျမိဳ႕ဟု ေခၚတြင္ရာမွ ယေန႔တုိင္ ရွင္မုတၳီးလုိ႔ နာမည္တြင္ေနပါေတာ့ တယ္။ (ရွင္မုတၳီးသမုိင္းကုိ သကၠရာဇ္ (၁၂၉၄)ခု ျပာသုိလဆန္း (၁၁) နဲ႔ (၁၂)ေန႔မ်ားမွာ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ဇရစ္ရပ္ ယူနီဗာဆယ္ဇာတ္႐ုံ (အခုေရႊ၀ယ္သီရိ)ၾကီးမွာ ပါ၀င္ကျပ ေၾကာင္းမွတ္တမ္းအရသိရပါတယ္။) (ေရႊ၀ယ္ဧ ၏ ထား၀ယ္သမုိင္းစာအုပ္မွ)
ထား၀ယ္တုိင္းရင္းသားမ်ားဟာ ျမန္မာမ်ားနဲ႔ပဲ ဆက္ဆံမႈရွိခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေအဒီ (၁) ရာစုကတည္းက ဘာသာေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းျပီးသားျဖစ္တဲ့အျပင္ စာကုိပါေကာင္းေကာင္းေရးတတ္ခဲ့တဲ့ မြန္မ်ားနဲ႔ပါ ကူးလူးဆက္ဆံမႈ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲပဲ ထား၀ယ္မင္းမ်ားရဲ႕ သမုိင္းမွာ မြန္နာမည္နဲ႔မင္းမ်ား ေနရာယူခဲ့တယ္ထင္ပါ့။ ျဖစ္ႏုိင္ေျခကုိ မွန္းၾကည့္မယ္ဆုိရင္လဲ ျငင္းစရာကုိမေတြ႔မိဘူးဆုိရမွာပါ။ ဟံသာ၀တီေနျပည္ေတာ္ၾကီး တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့တဲ့အထိ (ဒုတိယျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္တည္ႏုိင္တဲ့အထိ) တန္ခုိးထြားခဲ့တာကုိ ၾကည့္ရင္ သိသာပါတယ္ ဟံသာ၀တီရဲ႕ တန္ခုိးထြားပုံကုိ ေလ့လာၾကည့္မိတဲ့အခါ တကယ့္ကုိ အံ့ၾသစရာပါပဲ။ ထုိင္းႏုိင္ငံအျပင္ လာအုိႏုိင္ငံ ဆူမၾတာကၽြန္း (အင္ဒုိနီးရွား)အထိ အာဏာျပန္႔ႏွံခဲ့ပါသတဲ့။ လာအုိမွာရွိတဲ့ အေျခအေနေလးတစ္ခုကုိ စာေရးသူသိခဲ့ရတာကေတာ့ လြန္ခဲ့ႏွစ္ (၄၅၀) ကတည္းက ဟံသာ၀တီျပည့္ရွင္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းၾကီးဟာ လာအုိထိ ေျခဆန္႔ခဲ့ပါသတဲ့။ လာအုိနဲ႔ ျမန္မာဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ခဲ့တဲ့ အေျခအေနကုိ လာအုိႏုိင္ငံ ဗီယန္က်င္းျမိဳ႕မွာ ရွိတဲ့ ၀ပ္အုန္တု ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးထဲမွာ လာအုိမင္းႀကီးရဲ႕ မိဖုရား႐ုပ္တုနဲ႔ ျမန္မာဘုရင္ ဘုရင့္ေနာင္ရဲ႕ မိဖုရား႐ုပ္တုတုိ႔က သက္ေသခံလ်က္ရွိပါတယ္။ ဒါဆုိ မြန္နဲ႔ ထား၀ယ္တုိ႔ရဲ႕ ဆက္ဆံေရးကေရာ ဘယ္လုိရွိခဲ့မယ္ထင္ပါသလဲ။ ႏွစ္တရာျပည့္ ေမာ္ကြန္းအထူးထုတ္ ထား၀ယ္အသင္းမဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ (၁၉၀)မွာ စာေရးသူ ထား၀ယ္ ေမာင္သန္းေဆြရဲ႕ ထား၀ယ္နိဒါန္း သုိ႔မဟုတ္ ထား၀ယ္အတိတ္လမ္းသုိ႔ ျပန္လွမ္းေသာအခါ ေဆာင္းပါးမွာ ေဖၚျပခ်က္ေလးကုိ ျမည္းစမ္းၾကည့္လုိက္ပါဦး။
သမႏၱမင္းႀကီး၏ မိဖုရားမွာ ေရးၿမိဳ႕ေတာ္မွ မြန္သူေ႒း အေထာ္ရာရဲ႕ သမီးေတာ္ မယ္စႏၵာကုိ စႏၵာေဒ၀ီ နာမည္နဲ႔ မိဖုရားေျမႇာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ မိဖုရားႀကီး၏ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ (၁၀၀) ေက်ာ္ သာဂရၿမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ပါလာရာ ဗညားေလာတုိ႔ အိမ္ေထာင္စုလဲအတူပါလာသည္။ သမႏၱရာဇာႏွင့္ စႏၵာေဒ၀ီ မိဖုရားတုိ႔တြင္ သားသမီးမ ထြန္းကားပါ။ ထား၀ယ္ရာဇ၀င္ ငါးခုံးမမွ ေမြးသည့္ ရွင္ေဇာ ရွင္ဇံေမာင္ႏွမမွာ ေမာင္ျဖစ္သူ ရွင္ဇံကုိ ေဂါ ၀ိႏၵ ရေသ့ၾကီးထံမွ ေတာင္း၍ သမႏၱရာဇာက ေမြးစားခဲ့သည္။ ေဂါ၀ိႏၵရေသ့ႀကီးသည္ မူလက သမႏၱမင္း၏မယ္ေတာ္ စုမဒၵီေဒ၀ီ၏ေမာင္ မုဆုိး ေမာင္ႏြား ဆုိသူပင္ျဖစ္သည္။ သမႏၱမင္းနတ္ရြာစံေသာအခါ ေမြးစားသား ရွင္ဇံက အ႐ုိက္အရာဆက္ခံခဲ့သည္။ သမၺန္မင္း (သုိ႔) နႏၵိယမင္းဟု အမည္ခံသည္။ ေကာ ဇာသကၠရာဇ္ (၁၇၅)တြင္ နတ္ရြာစံရာ သားေထာက္သမီးခံမရွိသည့္အတြက္ ေအာင္သာ၀တီ (ကလိန္ေအာင္တြင္ ခမည္းေတာ္ထားခဲ့သည္ မြန္အမတ္ ဗညားဗလက သာဂရတြင္မင္းအျဖစ္ ဆက္ခံသည္။ သာဂရမြန္မင္းဆက္သည္ ဤမွစသည္ လုိ႔ေဖၚျပပါရွိခ်က္ဟာမြန္နဲ႔ ထား၀ယ္တုိ႔ရဲ႕ဆက္ဆံေရးတပုိင္း တစကုိေျပာျပလ်က္ရွိပါတယ္။ ထား၀ယ္သမုိင္းမွာ သစၥာသိမြန္မင္းမ်ား ေနရာယူခဲ့ပုံေလးကုိ စာဖတ္ သူမ်ားရိပ္စားမိေလာက္ျပီထင္ရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ စာဖတ္သူမ်ား သတိထားရမယ့္ အခ်က္ေလးက ထား၀ယ္နဲ႔မြန္ဟာ ဆက္ဆံေရးတကယ္ေကာင္းမြန္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထား၀ယ္မ်ားမြန္တုိ႔ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ေနခဲ့ရေပမယ့္ ေရွးလူႀကီး ထား၀ယ္မ်ားဟာ ကုိယ္ပုိင္စကားကုိ မေပ်ာက္ပ်က္ေစပဲ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈကုိ ထိန္းသိမ္းခဲ့တဲ့အျဖစ္ေလးပါ။ တကယ့္ကုိ အတုယူစရာေကာင္းလြန္းတဲ့ ေရွးလူၾကီးမ်ားပါပဲ။ အခုေနာက္ေပၚထား၀ယ္မ်ားကေရာ ေရွးလူႀကီးမ်ားေလာက္ စိတ္ထက္သန္မႈ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကုိ ကုိယ္ပုိင္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းလုိမႈရွိၾကပါေသးရဲ႕လား။
စာဖတ္သူမ်ားသိသင့္တယ္ ထင္ရတဲ့အခ်က္ေလးေတြဟာလဲ အတိတ္ရဲ႕ေန႔ရက္မ်ားနဲ႔အတူ မွိန္းမွိန္လ်က္ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သမုိင္းဆုိတာ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သိကုိသိထားရမယ့္ အျဖစ္အပ်က္ပါပဲ။ သမုိင္းမွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ အရာအားလုံးဟာ လူသားမ်ားရဲ႕ အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္ကုိ ေဖၚျပေပးေနသလုိ အတိတ္ရဲ႕အေျခအေနကုိလဲ တစြန္းတစ ထြန္းျပေနတယ္ဆုိရင္လဲ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။ စာဖတ္သူမ်ားကုိ သိေစခ်င္တဲ့အခ်က္ေလးက တကယ့္ကုိ ထူးျခားပါတယ္။ စာဖတ္သူမ်ား သမုိင္းကုိျပန္လည္ခံစားျခင္းဆုိတဲ့အပုိင္းမွာ စာေရးသူအေနနဲ႔ ထား၀ယ္ျမိဳ႕ (သာယာ၀တီ) တည္ပုံေလးကုိ ေရးျပခဲ့ပါတယ္။ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ အေရွ႕ျခမ္းကုိ ေမးတင္ျပီး ေတာင္ဖက္ဘုေမၼာ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ေျမာက္ဖက္ ေျမာင္းပုလဲေခ်ာင္းတုိ႔ကုိ က်ံဳးကာရံျပီး ပတ္လည္အက်ယ္အ၀န္း တာ(၂၄၈)တာ သူရဲခုိ (၂၅၈၃)လုံး တံခါး (၅)ေပါက္ ဗဟုိလမ္းမ (၄)သြယ္ အုတ္ၿမိဳ႕႐ုိးေျမအ၀င္ (၄)ေပ ခြဲ ၿမိဳ႕ရုိးအျမင့္ (၉)ေပ ၿမိဳ႕႐ုိးအလယ္ဗဟုိတြင္ ဇိနသီရိဘုရားကုန္းေတာ္ နဲ႔ တန္ေဆာင္းေတာ္ႀကီး စသည္ျဖင့္ ေရးျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ စာဖတ္သူမ်ား သတိထားမိမယ္ဆုိရင္ သုိ႔မဟုတ္ ေမးခြန္းမ်ားနဲ႔ အလုပ္လုပ္တတ္သူ ျဖစ္ခဲ့ရင္ ဇိနသီရိဘုရားကုန္းေတာ္နဲ႔ တန္ေဆာင္းေတာ္ႀကီးတုိ႔ကို ဘယ္ေနရမွာမ်ားတည္ေဆာက္ခဲ့ပါလိမ့္ဆုိတဲ့ အေတြးနဲ႔အလုပ္ရႈပ္ေနဦးမွာအမွန္ပါပဲ။ ဟုတ္ပါတယ္။ အရင္ကလဲ စာေရးသူကုိယ္တုိင္ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ အေတြးမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သမုိင္းဆုိတာ ဖုံးထားလုိ႔ရတဲ့အရာမွ မဟုတ္ပဲေလ။ တစ္ေန႔အေၾကာင္းဆုံရင္ေတာ့ ေပၚလာစၿမဲေပါ့။ စာေရးသူလဲ ကံေကာင္းတယ္ေျပာရမလားမသိပါဘူး။ သမုိင္းအေၾကာင္းကုိသိၿပီး လူမ်ိဳးစိတ္အ ျပည့္ရွိတဲ့ ထား၀ယ္တစ္ေယာက္နဲ႔ ရင္းႏွီးခြင့္ရခဲ့လုိ႔ပါပဲ။ သူရဲ႕ သမုိင္းကုိအေျခခံျပီးေျပာျပခ်က္ကုိ ၾကားရေတာ့ အံ့ၾသရသလုိ စိတ္မေကာင္းလဲျဖစ္သြားမိတယ္။ အံ့ၾသတာက ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ေနရာက အခုထိရွိေနလုိ႔ပါ။ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတာက အဲဒီေနရာကုိ ထား၀ယ္သားအားလုံး (ျမန္မာလဲပါ) မသိပဲနဲ႔ ႐ုံးအျဖစ္အသုံးျပဳေနလုိ႔ပါပဲ။ စာဖတ္သူမ်ား ဇိနသီရိဘုရားကုန္းေတာ္ ဆုိတာကုိ စိတ္ထဲမွန္းၾကည့္မိပါရဲ႕လား။ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕တည္တုန္းက ေတာင္ဖက္ ဘုေမၼာ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ေျမာက္ဖက္ ေျမာင္ပုလဲေခ်ာင္းကုိ က်ဳံးကာရံၿပီး တည္ေဆာက္ထားတယ္ဆုိတာ ေလးကုိမ်က္စိထဲ ျမင္ေယာင္ၾကည့္လုိက္ပါ။ ဇိနသီရိဘုရားကုန္းေတာ္ဆုိတာ ဘယ္ေနရာမ်ားျဖစ္မယ္ထင္ပါသလဲ။ ရင္းႏွီးခဲ့ရသူထား၀ယ္ႀကီးရဲ႕ေျပာျပခ်က္ကေတာ့ ဇိနသီရိဘုရားကုန္းေတာ္ဆုိတာ အခုလက္ရွိအသုံးျပဳေနတဲ့ ထား၀ယ္ရုံးၾကီးေနရာပါတဲ့။ စာေရးသူလဲ ထား၀ယ္ကုိေရာက္တုန္း ေလ့လာၾကည့္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ရဲ႕ထုံးစံဟာ ၿမိဳ႕လယ္မွာ ေတာင္ကုန္းရွိစရာအေၾကာင္း မရွိပါဘူး။ ျမန္မာမင္းမ်ားရဲ႕ ပုဂံကုိေလ့လာၾကည့္ပါ။ ၿမိဳ႕ထဲမွာ ေစတီပုထိုးကလြဲၿပီး ကုန္းဆုိတာမ်ဳိးတကယ္မရွိခဲ့ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ရဲ႕ေနာက္ဆုံးမင္းတည္ခဲ့တဲ့ ရတနာပုံ နန္းေတာ္ကုိလဲ ခဏေလာက္ေလ့လာၾကည့္လုိက္ပါ။ နန္းတြင္းမွာ ကုန္းေတာ္ဆုိတာ လုံး၀(လုံး၀)မရွိ ခဲ့ပါဘူး။ ဒါဆုိ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ (သာယာ၀တီ) ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ မင္းနဲလွ ကေရာၿမိဳ႕ထဲမွာ သီးသန္႔ကုန္းဆုိတာကုိ မ်ားထားျပီး ၿမိဳ႕တည္လိမ့္မယ္လုိ႔ထင္ပါသလား။ သမုိင္းကေတာ့ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ကုိ ေျပာျပေနဆဲပါပဲ။ ဘုေမၼာ္ကေန ေျမာင္းပုလဲထိ လမ္းေလ်ာက္ရင္း ေလ့လာၾကည့္ေတာ့ ႐ုံးႀကီးတည္ထားတဲ့ေနရာကလြဲျပီး ျမိဳ႕ထဲမွာ ကုန္းဆုိတာ တကယ့္ကုိ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒါဆုိ ရင္းႏွီးသူထား၀ယ္ၾကီးေျပာတဲ့ စကားဟာမွန္ေနၿပီေပါ့။ ျဖစ္ႏုိင္စရာ အေၾကာင္းေတြကလဲ အေျမာက္အျမားရွိေနပါတယ္။ ပထမအဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္ျဖစ္ကတဲက တနသၤာရီဟာ အဂၤလိပ္ရဲ႕လက္ေအာက္ကုိေရာက္ခဲ့ရတယ္လုိ႔ မွတ္သားရခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေရႊတိဂုံဘုရားကုိေတာင္ ခံတပ္အျဖစ္အသုံးျပဳခဲ့တဲ့ အဂၤလိပ္မ်ားဟာ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕မွာ တည္ထားတဲ့ ဇိနသီရိေစတီေတာ္နဲ႔ ဘုရားကုန္းကုိ ၿဖိဳၿပီး ႐ုံးအျဖစ္ တည္ေဆာက္လိမ့္မယ္ဆုိတာေတာ့ သံသမရွိႏုိင္တဲ့ အရာပါ။ ဘုရားမရွိတဲ့လူသားမ်ားအတြက္ အဆင္ေျပတဲ့ေနရာကုိ သင့္သလုိအသုံးျပဳသြားမယ့္အျဖစ္ကုိလဲ လက္ခံပါတယ္။ စာဖတ္သူမ်ားလဲ ထား၀ယ္ကုိေရာက္ခဲ့မယ္ဆုိရင္ အာဇာနည္လမ္းေပၚမွာရွိတဲ့ ေတာင္ကုန္းေလးေပၚက ထား၀ယ္႐ုံးႀကီးကုိ ခဏေလာက္ေလ့လာၾကည့္လုိက္ပါ။ ၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕ထဲမွာ ဘာျဖစ္လုိ႔ ကုန္းတစ္ခုက တည္ရွိျဖစ္ေပၚေနရတာလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းေလးကုိပါ ေခါင္းထဲကုိ ထည့္ၾကည့္လုိက္ပါ။ အျဖစ္အပ်က္အားလုံးကုိ သမုိင္းက ျပန္ေျပာျပသြားပါလိမ့္မယ္။ သမုိင္းကုိ မသိခဲ့တဲ့အျဖစ္ဟာ တကယ့္ကုိ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းတယ္ဆုိတာကုိ သမုိင္းအေၾကာင္းေလ့လာရင္ စာဖတ္သူမ်ား သိသြားမွာပါ။ စာဖတ္သူကုိယ္တုိင္ လူမ်ိဳးနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကုိေလးစားျပီး သမုိင္းကုိလဲ တန္ဖုိးထားတတ္သြား မွာပါ။ မသိသလုိေနျပီး ဘ၀ကုိျဖတ္သန္းသြားဦးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဘုရားေစတီနဲ႔ ဘုရားကုန္းျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဇိနသီရိကုန္းေတာ္ ကုိ ႐ုံးအျဖစ္အသုံးျပဳသလုိ အျဖစ္မ်ိဳးေတြ ထပ္ဆင့္ေပၚလာႏုိင္ေသးတယ္ဆုိတာကုိ စာဖတ္သူမ်ား သိထားရပါလိမ့္မယ္။ စာဖတ္သူမ်ား ထား၀ယ္ၿမိဳ႕လယ္မွာ ရွိေနဆဲျဖစ္တဲ့ ကုန္းေတာ္တစ္ခုကုိ အရင္က ဇိနသီရိကုန္းေတာ္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ဘုရားေစတီတည္ရာလုိ႔ေရာ လက္ခံႏုိင္ပါ့မလား။ သမိုင္းကေျပာေနတဲ့ သမုိင္းရဲ႕ အသံေတြကေတာ့ အခုတုိင္ ပံတင္ထပ္ေနဆဲဆုိတာ စာဖတ္သူမ်ားကုိ သိေစခ်င္ပါတယ္။ စာေရးသူ အရမ္းေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ သမုိင္းနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကၽြမ္းက်င္သူပါလို႔ အသိအမွတ္ျပဳခံရတဲ့ ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႕ ခန္႔မွန္းခ်က္မ်ားပါ။ သူရဲ႕ ခန္းမွန္းခ်က္မ်ားကုိ ႏွစ္တရာျပည့္ ေမာ္ကြန္းအထူးထုတ္ ထား၀ယ္အသင္းမဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ (၁၇၈)မွာ ဒီလုိ ေလးေဖၚျပထားပါတယ္။
ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႕ ခန္းမွန္းခ်က္အရ တနသၤာရီတုိင္းတြင္ လူမ်ားစတင္ေနထုိင္မႈသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀၀၀) ေက်ာ္ခဲ့ၿပီဆုိသည္ကုိ ေက်ာက္ေခတ္လက္နက္မ်ား၊ လူအသုံးအေဆာင္မ်ားက သက္ေသခံေနျပီျဖစ္သည္။ ထား၀ယ္နယ္တြင္လည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀၀၀)ေက်ာ္ကတည္းက လူမ်ားစတင္ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္ယူရမည္တဲ့။
၁၉၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ထား၀ယ္ျမိဳ႕နယ္၌ တုိင္းတုိးခ်ဲ႕ ေဆး႐ုံၾကီးကုိ တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ေျမတူးစက္ျဖင့္ တူးေဖၚစဥ္က ေက်ာက္ေခတ္ေႏွာင္းလက္နက္အခ်ဳိ႕ကုိ ရရွိခဲ့သည္။ လွည္းတစီးတုိက္ခန္႔ရွိသည္ဟုဆုိပါသည္။ သတင္းၾကား၍ စာေရးသူ (ထား၀ယ္ ေမာင္သန္းေဆြ)သြားေသာအခါ အင္ဂ်င္နီယာႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားက ေက်ာက္လက္နက္ဟူ၍မသိသျဖင့္ လမ္းခင္းရာတြင္ထည့္၍ သုံးလုိက္ျပီဟု ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာသိရသည္။ အလုပ္သမာားတခ်ိဳ႕လက္၀ယ္ယူထား၍ က်န္ရွိေနေသးသည့္ ေက်ာက္လက္နက္အခ်ိဳ႕ကုိ ၎တုိ႔ထံမွ ၀ယ္ခဲ့ရသည္။ ထား၀ယ္ေရွးေဟာင္းျပတုိက္တြင္ ျပထားပါသည္လုိ႔ ထား၀ယ္ ေမာင္သန္းေဆြက သူ႔ရဲ႕အေတြ႔အႀကဳေလးကုိပါ ထပ္ဆင့္ေရးျပထားပါေသးတယ္။
သမုိင္းရဲ႕ေျခရာေနာက္ကုိလုိက္မိေတာ့ သမုိင္းေနာက္က်မွေပၚခဲ့တယ္လုိ႔ထင္ရတဲ့ ထား၀ယ္ျမိဳ႕ၾကီးဟာ တကယ့္ကုိ ေရွးက်လြန္းတဲ့ သမုိင္းတစ္ခုကုိ ပုိင္ဆုိင္ထားခဲ့ပါလားဆုိတဲ့ အသိပါတုိးသြားပါတယ္။ လူသားရဲ႕ သမုိင္းဟာ ခ်စ္စရာေကာင္းပါတယ္။ လူသားရဲ႕ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမတ္ႏုိးစရာနဲ႔ျပည့္ေနပါတယ္။ လူသားရဲ႕စကားဟာ ႏွစ္သက္စရာျဖစ္ပါတယ္။ လူသားရဲ႕ စာေပဟာ တြယ္တာစရာေကာင္းပါတယ္။ ခ်စ္စရာ ျမတ္ႏုိးစရာႏွစ္သက္စရာ တြယ္တာစရာေနာက္ကုိလုိက္ေနတဲ့ စာဖတ္သူလူသားမ်ားဟာ ဘာျဖစ္လုိ႔ ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈ ကုိယ့္စကား ကုိယ္စာေပကုိ တန္ဖုိးမထားႏုိင္ရမွာလဲ။ တန္ဖုိးသိလူသားမ်ားဟာ တန္ဖုိးရွိေအာင္ ၾကိဳးစားေနထုိင္ရင္း တန္ဖုိးရွိအရာမ်ားကုိ ရွာေဖြေနၾကတယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ စာေရးသူအေနနဲ႔ စာဖတ္သူမ်ားကုိ တန္ဖုိးရွိရွိေနထုိင္သူမ်ားလုိ႔ ယုံၾကည္ေနမိတာမုိ႔ ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ့္စကား ကုိယ့္စာေပကုိ ျမတ္ႏုိးသူမ်ားပဲျဖစ္မယ္ဆုိတာကုိ သံသယမရွိခ်င္ေတာ့ပါဘူးေလ…….။ ။
သမုိင္းေပးတာ၀န္ေက်သူမ်ားျဖစ္ပါေစ
ဦးဉာဏ၀ရ
၁၃၊ ၁၀၊ ၂၀၁၂

0 comments:

Post a Comment